Liedjes met audio en liedteksten van de lessen.
Muziek gaat beginnen, dus sta nu maar op.
Ga eerst maar eens springen; van hop-hop-hop-hop
Zwaai dan met jouw armen, en zing: “Goeiedag”.
Draai dan een rondje met een stralende lach.
Een knipoog van mij die geef ik aan jou.
Ga nu maar zitten dan beginnen we gauw.
Inderdaad, in de maat
Voordat je muziek kunt maken op piano bas of fluit.
Moet je leren noten lezen, anders kom je er niet uit.
Moet je weten, niet vergeten, hoe de maat wordt aangeduid.
Aan ’t begin van een muziekstuk staan 2 cijfers, inderdaad.
’tOnderste geeft aan: de telnoot. En wat daar dan boven staat;
Als het vier is (wat het hier is) gaan VIER tellen in de maat.
1-2-3-4, 1-2-3-4, wie dit weet die leert het snel.
Zeg nu niet dat dat niet waar is, let maar op; je kan het wel.
Wat er staat is wat de maat is, elke noot die duurt één tel.
1 De stoker en de machinist
die hebben de trein (2x)
De stoker en de machinist
die hebben de trein gemist.
2 Ze dronken samen op de stoep
een kommetje hee… (2x)
Ze dronken samen op de stoep
een kommetje hete soep.
3 Precies om 7 over 11
daar reed me de trein (2x)
Precies om 7 over 11
daar reed me de trein vanzelf.
4 En alle mensen schreeuwden luid:
“We willen er gauw” (2x)
En alle mensen schreeuwden luid:
“We willen er gauw weer uit.
5 En als die trein vanzelf niet stopt
dan rijdt ‘ie vana… (2x)
En als die trein vanzelf niet stopt
dan rijdt ‘ie vanavond nog.
Potten, pannen, kom maar in mijn keuken.
Potten, pannen, eten staat al klaar.
Trala lalalalala, lekkere spinazie.
Trala lalalalala, spruitjes vind ik vies, BAH!
Rocky mountain, rocky mountain, rocky mountain high.
When you’re on that rocky mountain, then you really die!
Do do do do, do remember me.
Do do do do, do remember me.
Rom rommeldebom, onweer in de straat.
We hopen met z’n allen dat dit weer snel overgaat.
Boem, flits, kaboem! Wat een harde knal.
Het rommelt en het bliksemt, er valt regen overal.
Rik, tikketik: de regen tegen ’t raam.
Flits, flits, flits, zal dit ooit overgaan?
Boem, boem, boem, ik vind dit niet fijn:
Ik kruip diep onder mijn deken en ik maak me klein.
RAP
Mozart was een schrijver van muziek van lang geleé.
En die muziek die zingen wij toch niet meer zomaar mee.
Het lijkt wel of wij leven als een vorst in het paleis.
En in gedachten voelt het of ik naar die tijd t’rugreis.
Ik draag een heel mooi pak, en ook een kroontje op mijn hoofd.
En door die vreemde snoeshaan met een pruik, werd mij beloofd:
“Muziek van mij is super, past geweldig in de maat”.
Maar hij kon toch niet weten dat er popmuziek bestaat!
1 Spoken, monsters overal, ik heb ze wel gezien.
Zitten onder ’t bed vooral: ik telde er wel tien.
Onder dekens kruip ik snel en stop mijn oren dicht.
En ik krijg ook kippenvel; ik kan niet zonder licht.
2 Spoken, monsters overal, het hele huis zit vol.
En we vieren feest vooral, we hebben reuze lol!
Maar ze maken veel kabaal, en hebben veel plezier.
En ik mag ook meedoen als ik mijn verjaardag vier!
O-lé-lé, o-lé-lé, moliba makasi (2x)
O boing ke pamba, o boing ke pamba, moliba makasi (2x)
Hé, ken jij de dromenboom?
Hij maakt geluiden, het lijkt wel een droom.
Hé, ken jij de dromenboom?
Speel maar met hem mee.
Boem klap boem-boem klap (2x), speel maar met hem mee.
Hij is wel een vreemde gast.
Hij maakt geluiden met zijn bast.
En hij kraakt ook met een tak.
En dat met gemak.
Les 10: De toverspiegel
Mijn allerliefste oma, die riep mij op een dag:
“Mijn lieve kind ik vind dat jij de spiegel hebben mag.
Mijn leventje veranderde vanaf de eerste week.
Er was iets vreemds, ik weet niet wat, als ik zo naar hem keek.
Spiegel, spiegel,
wat is er met jou? (2x)
?ouj tem re si taw (2x)
Lepieps, legieps!
Les 11: De trompettist
In onze straat daar woont een man,
Die geeft zijn lessen op trompet,
Want ik hoor hem bijna elke dag spelen.
En als hij dan weer begint
luister ik met veel plezier
en ga alle tellen in 8 maten delen.
En dat gaat zo, en dat gaat zo, en dat gaat zo!
Als er een F staat speel je forte
dat is HARD in ’t Italiaans.
En een P dat is piano:
speel maar zacht.
Wil je forte spelen,
blaas dan lekker hard op je trompet.
Voor piano blaas je met iets minder kracht.
En dat gaat zo, en dat gaat zo, en dat gaat zo!
Door de kelder liep een muisje: C D E F G
Naar de zolder van het huisje: G A B C
En daar boven zag dat muisje: C B A G
Kaasjes in een glazen kluisje: G F E D C
VOORZANG
Ani couni cha-ou-a-ni
A wawa bicana ca-i-na
E a-ouni bi-si-ni
NAZANG
Ani couni cha-ou-a-ni
A wawa bicana ca-i-na
E a-ouni bi-si-ni
Les 14: De toonladder
C D E F G A B C – C B A G F E D C
Zie je daar die staafjes liggen op een rij?
Het stokje niet vergeten want dat hoort er bij.
Samen in de maat, je weet nu hoe dit gaat.
Speel de noten allemaal van C tot C
C D E F G A B C – C B A G F E D C
Les 15: Muziek en dieren
Leeuwen kunnen grommen, de olifant is groot.
Apen willen gek doen, vissen zwemmen bloot.
In Blijdorp vind je dieren: Groot en klein
Ze lopen daar heel veilig, en dat vind ik fijn.
In Blijdorp vind je dieren, heerlijk daar te zijn.
Les 16: Instrumenten parade
Witte toetsen, zwarte toetsen, keurig op een rijtje
En wil je van hoog naar laag dan duurt dat wel een tijdje.
Harp, piano of viool zou ik wel willen spelen.
En als je dan samenspeelt gaat dat je nooit vervelen.
Refrein(na ieder couplet):
Ben ik vrolijk, ben ik blij, de muziek die past bij mij.
Maar heb ik een keer verdriet dan speel ik een ander lied.
De muziek op de viool die maak je op vier snaren.
Strijken doe je met een stok met echte paardenharen.
Harp, piano of viool zou ik wel willen spelen.
En als je dan samenspeelt gaat dat je nooit vervelen.
Als ik van die mooie harp zijn klanken kon bewaren
Zou ik voor het slapen gaan steeds luis’tren naar zijn snaren
Harp, piano of viool zou ik wel willen spelen.
En als je dan samenspeelt gaat dat je nooit vervelen.
Les 17: Overal feest
Eh leh leh leh sugi bumi (4x)
Eh leh leh leh, eh leh leh leh, eh leh leh leh sugi bum (2x)