Beestenboel

Drie seizoenen ‘Beestenboel’

Het is inmiddels het derde seizoen dat het project Beestenboel in de groepen 1 en 2 op de basisscholen in en rondom Maassluis loopt. Op dit moment helaas een tijdje onderbroken maar een heleboel kinderen hebben er, voordat de corona-crisis uitbrak, toch van kunnen genieten.

Drie muzieklessen

Beestenboel omvat een serie van drie muzieklessen van elk 35 minuten. In de lessen wordt gezongen, bewogen op- en geluisterd naar muziek, en natuurlijk ook op (slag)instrumenten gespeeld. Er is zelfs een werkvorm ‘muziek lezen’ in de derde les ingebouwd waar de kinderen enorm enthousiast op reageren.

35 minuten achter elkaar is natuurlijk erg lang voor kleuters. Maar dank zij de vaart die in de lessen zit, mede door de afwisseling van werkvormen, hebben de kinderen geen enkele moeite om zich te blijven concentreren. Een bijzonderheid daar muzieklessen voor heel jonge kinderen over het algemeen niet langer dan 25 minuten duren.

Diederik

Meester Ton en juf Milan tijdens een les

Er hebben in voorgaande jaren al heel wat dieren de revue gepasseerd. Allemaal vriendjes van Kobbe, de kabouter die in de duinen langs het Noordzeestrand woont. Het allereerste liedje was ‘Ik ben Kobbe de kabouter’. Inmiddels een regionaal beroemd lied. Zijn vriendjes kwamen in de vervolglessen aan de orde. Muizen, krabben, meeuwen, mollen, vissen, mieren, konijnen, slangen. Haast te veel om ze allemaal op te noemen.

Maar in het derde seizoen kwam er één dier in de lessen centraal te staan: Diederik de duizendpoot. Lange duizendpootslierten bewogen zich door de groepslokalen. Door deze wijziging werd het mogelijk om wat meer de diepte in te gaan dan in vorige edities het geval was. Het bleek bij de kinderen enorm aan te slaan. Ook de groepsleerkrachten waren erg in hun nopjes. De reacties op de lessen waren unaniem 100% positief. Van zowel de kinderen als van de groepsleerkrachten.

Juf Milan

Ik kreeg er het vorige seizoen ook een assistente bij: Juf Milan. Zij bleek een heel waardevolle bijdrage aan de lessen te leveren. Ze begon als een soort stage. De eerste keren keek ze voornamelijk toe. Gaandeweg gaf ik haar steeds meer taken. Eerst bij het uitdelen en verzamelen van instrumenten. Maar nu neemt ze hele kindergroepen op sleeptouw en assisteert ze full time bij de lessen. Ze leerde zó snel dat ik haar niet meer wil missen. Ze heeft al toegezegd om in de toekomst mee te blijven komen bij de lessen. Ze is gelukkig een blijvertje.